27 February 2008

Back in business .....

Akhirnya, setelah berhempas pulas mengerah tenaga, maka bermulalah urusan perniagaan yg telah dirancang setelah sekian lama. Lebih kurang 3 bulan masa yang diambil untuk menyiapkan segala persiapan/tapak untuk kami menceburi dunia pertanian terutamanya cendawan. Masa 3 bulan sememangnya satu jangkamasa yang lama tetapi terpaksa kami laluinya kerana pelbagai dugaan dan rintangan yang kami hadapi. Banyak yang kami pelajari yang mana kami akan jadikan segala pengalaman ini satu pengajaran dan semangat untuk kami meneruskan projek ini.

Bangsal dan Office



Bahan-bahan untuk membuat cendawan juga dah mula kami dapatkan terus daripada MENTAH RESOURCES, terima kasih pada En Rasul dan EN Din yang banyak membantu kami. Antara barangan yang kami dapatkan dari mereka ialah Set Cap, Stooper dan Neck, Span, Kapur Pertanian, Dedak, Plastik PP dan Benih Cendawan Tiram Kelabu. Habuk kayu getah jugak kami dah perolehi dari kilang memproses kayu di Senawang.



Mixxer pon dah angkut semalam, cuma dalam proses untuk mendapatkan steamer (alat pengukus) yang mana kami membuat tempahan terus kepada Fatisha Agrofarm (tolong kawan2 bisnes ye tak?). Insyallah dalam masa 2 minggu lagi leh dapat itu barang ah, hehe. Buat masa ni kami akan menggunakan tong drum dahulu untuk mengukus media.

Insyallah, tanpa menoleh belakang, kami dengan semangat dan kudrat yang ada akan memulakan projek ini dalam masa terdekat.

No comments: